آیا با کد رهگیری املاک و مزایای دریافت آن آشنایی دارید؟
حتما تا به امروز معامله خرید و فروش در بنگاههای معاملاتی انجام داده و مشاهده کردید که صفحات رنگی قولنامه در زمان خرید یا اجاره ملک به امضای طرفین قرارداد و شاهدان میرسد. اگرچه سالهاست مشاورین املاک از این نوع قولنامهها برای خرید و اجاره خانه استفاده میکنند. اما این قولنامهها از ضمانت و اطمینان کافی برخوردار نیستند و تنها به عنوان یک پیشنویس در معاملات مسکن قابل استناد میباشند. بنابراین برای اعتبار بخشیدن به قرارداهای ملکی لازم است کد رهگیری ملک دریافت کنید. از سال 1387 سامانهای برای ثبت معاملات ملکی در کشور راهاندازی شد تا خرید و فروش ملک به عنوان یکی از سنگینترین معاملات موجود به نحوه قانونیتر انجام گیرد. چنانچه فکر میکنید دریافت کد رهگیری در معاملات املاک اهمیت زیادی ندارد یا تاکنون برای دریافت آن اقدام نکردهاید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.
کد رهگیری ملک چیست و چه ویژگیهایی دارد؟
همانطور که در مقدمه ذکر شد، معاملات ملکی با روشهای سنتی منسوخ شده و بهتر است قراردادها با روشهای جدید، کد رهگیری ملک و قولنامههای امنتر تنظیم شوند. به منظور بالا بردن امنیت معاملات ملکی، کد پیگیری معاملات تنظیم گردید و با بررسیهای دولت، به علت نداشتن اعتبارهای کافی در قراردادهای دستنویس کد پیگیری از سوی دولت در سال ۱۳۸۷ برای اصناف و بازرگانان صادر شد. از آن زمان تا به امروز مشاورین املاک نیز موظف هستند قراردادهای خرید، فروش، رهن و اجاره خود را در این سامانهثبت معاملات و املاک کشور درج کنند و برای دریافت کد رهگیری اقدام نمایند.
چگونه میتوان کد رهگیری ملک را دریافت کرد؟
کد رهگیری معاملات باید توسط مشاورین املاک برای شما گرفته شود. ابتدا باید تمامی مفاد قرارداد شامل تاریخ قرارداد و تحویل ملک، مبلغ فروش، رهن یا اجاره، بیعانه پرداخت شده، امکانات خانه و… همراه با مشخصات کامل طرفین قرارداد به همراه آدرس، کد پستی و پلاک ثبتی ملک نیز در سامانه ثبت شود.
پس از تایید قرارداد و کد رهگیری املاک در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، پیامکی برای شما ارسال میگردد. سپس میتوانید برای دریافت قرارداد و امضای آن به بنگاه املاک مراجعه کنید. به این ترتیب بهصورت پرینتی، یک کد رهگیری ۱۳ رقمی در صفحه ۴ مبایعه نامه و قسمت سمت چپ پایین برگه ثبت میشود. این قرارداد در سه نسخه چاپ میشود که یکی نزد مشاوره املاک باقی میماند و دوتای دیگر به طرفین معامله داده میشود. لازم به ذکر است در بالای هریک از نسخههای قرارداد کد QR چاپ و برچسب هولوگرام چسبیده است تا اصالت آن برای شما تایید شود.
دریافت کد رهگیری املاک چه مزایایی دارد؟
ممکن است نوشتن قولنامه دستی سادهتر باشد و زمان کمتری ببرد. اما دریافت کد رهگیری ملک باعث شده است تا افرادی که در این زمینه اطلاعات کافی دارند، قولنامههای دستی را نپذیرند. زیرا قولنامههای الکترونی که در حال حاضر ثبت میشوند، برای خریدار و فروشنده مزایایی به همراه دارند که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم:
1. پیگیری راحت و سریع معاملات ملکی
کد رهگیری املاک عددی قابل استعلام است که در تمامی مراجع قضایی قابل ردیابی و دسترسی میباشد. از این طریق میتوانید خرید و فروش زمین در شهرک سیمرغ اصفهان و سایر املاک را در تمامی نقاط ایران به صورت امن انجام دهید.
2. امنیت معاملات با اخذ کد رهگیری املاک
دریافت کد رهگیری یکی از مزایایی است که امنیت معاملات ملکی را تضمین میکند. بعد از دریافت این کد، امکان انجام معامله دیگری برای این خانه یا ملک وجود نخواهد داشت. بنابراین اگر نگران هستید که پس از معامله ممکن است ملک به فرد دیگری فروخته شود، به شما اطمینان میدهیم با دریافت کد رهگیری املاک شما آخرین فردی خواهید بود که به عنوان مالک شناخته میشوید و امکان انجام معاملات غیر قانونی وجود نخواهد داشت.
3. دریافت مبلغ معامله و پیگیری آن
چنانچه خریدار، وجه معامله را در زمان مقرر پرداخت نکند، فروشنده میتواند با با پیگیری کد رهگیری و از طریق مراجع قضایی پیگیری کرده و به حق خود برسد.
4. تخلیه به موقع برای ملکهای استیجاری
در املاک استیجاری یکی از مشکلات رایجی که وجود دارد، اختلاف بر سر زمان تخلیه ملک است. مالک با داشتن کد رهگیری میتواند به سادگی با داشتن کد رهگیری ملک حکم تخلیه خانه را بگیرد.
5. عدم دخالت فروشنده در فسخ معامله با دریافت کد رهگیری ملک
زمانی که قیمت ملک افزایش یابد، ممکن است فروشنده از معامله پشیمان شده و بخواهد ملک خود را با قیمت بالاتری بفروشد و برای انتقال سند آپارتمان یا خانه خریدار را اذیت کند. اما زمانی که کد رهگیری املاک صادر میشود، مالکیت منتقل و فروشنده هیچ حقی برای افزایش قیمت یا به تعویق انداختن مراحل انتقال سند نخواهد داشت.
آیا برای دریافت کد رهگیری باید هزینه پرداخت کنیم؟
براساس قانون اخذ کد رهگیری برای طرفین قرارداد، هزینهای ندارد و مشاورین املاک موظف هستند با درخواست شما آن را از سامانه اخذ کنند. با این وجود بسیاری از مشاورین املاک به دلایل گوناگون، از جمله فرار مالیاتی، شما را مجاب میکنند که دریافت کد رهگیری لزومی ندارد و به درد بخور نیست.
پیشنهاد میکنیم قراردادهای ملکی خود را در بنگاههای املاک رسمی ثبت کنید و پس از توافقهای اولیه از مشاور املاک بخواهید، در اولین فرصت برای دریافت کد رهگیری اقدام کنید. هزینه دریافت این کد بسیار پایین است و مبلغ آن در سایت ثبت معاملات و املاک کشور قابل رویت است.
دقت داشته باشید که برخی از مشاورین املاک برای اخذ کد رهگیری ملک از شما چند صد هزارتومان هزینه طلب میکنند که مازاد بر حق کمیسیون است. چنانچه با چنین موردی مواجه شدید کافیست با اتحادیه مشاورین املاک شهر خود تماس بگیرید و شکایت خود را ثبت نمایید.
برای اخذ کد رهگیری به چه نکاتی باید توجه کرد؟
- قرارداد خود را حتما در آژانسهای مسکن رسمی ثبت کنید.
- برای اخذ کد رهگیری حتما برای دریافت تاییدیه کد پستی اقدام کنید.
- پس از تحویل قرارداد، مشخصات فردی طرفین و مفاد آن را با دقت چک کنید و دقت کنید که در بالای آن کد QR و برچسب هولوگرام وجود داشته باشد.