گواهی پایان کار ساختمان چیست و مراحل دریافت آن

25 آذر 1401
0 دیدگاه
گواهی پایان کار ساختمان چیست و مراحل دریافت آن

همانطور که جهت پیشبرد قانونی تمامی مراحل ساخت و ساز ساختمان، مالکین یا پیمانکاران پروژه قبل از آغاز پروژه‌های ساختمانی باید برای دریافت پروانه ساختمان از سوی شهرداری نیاز دارند، بعد از اتمام مراحل ساخت و ساز نیز برای انتقال سند ملک به گواهی نیاز دارند. این گواهی با در نظر گرفتن شناسه فنی ملک از سوی شهرداری منطقه صادر می‌شود و با عنوان سند پایان کار ساختمان شناخته می‌شود. در این مقاله املاک الماس شهر قصد داریم اطلاعات جامع و کاملی در ارتباط مراحل پایان کار ساختمان با شما همراهان عزیز به اشتراک بگذاریم.

مفهوم گواهی پایان کار ساختمان

گواهی پایان کار ساختمان، سندی است که بعد از تکمیل عملیات ساخت و ساز ساختمان براساس شناسه فنی ملک توسط شهرداری صادر می‌شود. صدور سند پایان کار ساختمان به این معناست که این ملک از نظر شهرداری، وزارت مسکن و شهرسازی و سایر ارگان های مربوط به ساختمان فاقد مشکل قانونی بوده و ساخت و ساز این ملک بر مبنای رعایت اصول و استانداردهای لازم انجام گرفته است.

توجه داشته باشید، در صورتی که به هر دلیلی گواهی پایان کار برای ساختمانی صادر نشود، هیچ گونه نقل و انتقالی در رابطه با آن ملک در دفاتر اسناد رسمی قابل انجام نمی‌باشد. به بیان ساده به منظور دریافت سند مالکیت و انتقال آن به غیر، وجود گواهی پایان کار ساختمان لازم و ضروری است.

دلایل اهمیت دریافت سند پایان کار ساختمان

همانطور که اشاره شد، سند پایان کار ساختمان پس از اتمام عملیات ساخت و ساز صادر می‌شود. در نتیجه ملکی که گواهی پایان کار باشد، به این معنا خواهد بود که:

  • ملک ساخته شده تخلف ساختمانی ندارد و براساس معیارهای فنی و مهندسی مورد تایید شهرداری احداث گردیده است.
  • برای این ملک می‌توان مجلس تفکیکی تنظیم کرد و بعد از صدور صورت مجلس تفکیکی برای هر یک از واحدهای موجود در ساختمان می‌توان سند مالکیت مجزا صادر کرد. توجه داشته باشید که تنظیم صورت مجلس تفکیکی از طرف اداره ثبت اسناد و املاک فراهم می‌شود.
  • می‌توان برای ساختمان سند صادر کرد. در حقیقت زمانی که برای پایان کار ساختمان صادر می‌شود، می‌توانید برای دریافت سند اقدام نمایید. توجه داشته باشید تا هنگامی که سندی در اختیار نداشته باشید، قادر به فروش ملک نخواهید بود. بدون وجود گواهی پایان کار نمی‌توانید از طریق دفترهای اسناد رسمی برای انتقال سند اقدام کنید.
  • چنانچه مالکی بخواهد پیش از گرفتن پایان کار ساختمان، برخی واحدهای آپارتمان را پیش فروش کند، قرارداد مربوط به این واحدها باید در دفتر اسناد رسمی تنظیم و منعقد شود. در قرارداد پیش فروش آپارتمان، فروشنده باید تعد دهد که در زمان تعیین شده گواهی پایان کار را دریافت نماید. لازم به ذکر است در این قرارداد باید تاریخ دقیق حضور طرفین در دفتر اسناد برای انتقال سند درج شود. بنابراین فروشنده باید در تاریخ مشخص شده گواهی پایان کار ساختمان را همراه داشته باشد، زیرا بدون وجود این گواهی انتقال سند امکان‌پذیر نمی‌باشد.
  • در صورتی که ملک دارای تخلفات قانونی باشد، پرونده مربوط به آن به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع می شود. اگر در این کمیسیون به پرداخت جریمه نقدی رأی دهند، مالک باید جریمه معین شده را پرداخت و بعد از انجام آن، سند پایان کار ساختمان صادر می‌شود.

دلایل اهمیت دریافت سند پایان کار ساختمان

مدارک موردنیاز برای اخذ پایان کار ساختمان

بعد از تکمیل پروژه ساخت و ساز، مالکین ساختمان وظیفه دارند برای دریافت انواع پایان کار ساختمانی اقدام نمایند. مدارک لازم جهت ثبت و صدور گواهی پایان کار شامل موارد زیر می‌باشد:

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مالک پروژه (اگر مالک اصلی پروژه ساختمانی فوت کرده باشد و در قید حیات نباشد ارائه اصل و کپی انحصار وراثت و کپی شناسنامه ورثه ضروری است)
  • اصل و کپی سند مالکیت
  •  اصل و کپی فیش مربوط به پرداخت عوارض نوسازی سالیانه
  • اصل و کپی فیش مربوط به آب، برق، گاز و تلفن
  • اصل و کپی سند پروانه ساختمان
  • نقشه معماری ملک دارای مهر شهرداری منطقه مربوطه همراه با CD
  • کارت سازه، گزارشات مرحله‌ای عملیات ساختمانی و برگه به پایان رسیدن عملیات پروژه ساخت و ساز

لازم به ذکر است در ساختمان‌های نوساز علاوه‌بر موارد ذکر شده، همراه داشتن برگه‌ای که نشان دهنده تاییدیه استاندارد برای آسانسور است، توسط مالکین ضروری می‌باشد.

مراحل اخذ گواهی پایان کار ساختمان

در ادامه مراحلی که باید برای دریافت پایان کار ساختمان طی شوند، ارائه شده است:

تشکیل پرونده‎

مالک باید فرم درخواست پایان کار را تهیه و توسط وی و ناظر تکمیل گردد. اگر ساخت و ساز برای ملک نوساز است، باید عوارض نوسازی پرداخت و رسید آن ارائه شود. سایر مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده به شرح زیر می‌باشند:

  • سند مالکیت رسمی
  • نامه درخواست به شهردار برای اخذ دستور
  • فرم ثبت شماره و تاریخ در دبیرخانه
  • تعیین زمان برای بازدید کارشناس دفتر فنی

کارشناس دفتر فنی و شهرداری باید از ساختمان کامل شده بازدید کنند، زیرا برای تشکیل پرونده به

در این قسمت، مراحلی که باید طی شوند تا گواهی پایان کار ساختمان صادر شود را ارائه می دهیم. مدارک بازدید و تأیید نظر آنها نیز نیاز خواهید داشت. در نتیجه باید کارهای زیر را انجام دهید:

  1. بازدید کارشناس دفتر فنی شهرداری مربوطه از محل ساختمان
  2. بازدید کارشناس شهرداری مربوطه از محل و تنظیم گزارش وضع موجو
  3. تکمیل فرم گزارش روند اجرای عملیات ساختمان توسط ناظر  و قرار دادن در اختیار مالک
  4. در اختیار داشتن مدارک شناسایی هنگام مراجعه مالک

مراحل اخذ گواهی پایان کار ساختمان

تعیین تخلف برای اخذ گواهی پایان کار ساختمان

پس از تحویل دادن مدارک ذکر شده توسط مالک، باید در انتظار نظر کارشناس بمانید. در صورتی که ملک خلافی نداشته باشد، ادامه راه چندان دشوار نخواهد بود و پرونده ملک به بخش محاسبات ارجاع داده می‌شود. برگه رسید عوارض، گزارش ناظر در مرحله اتمام و برگ اتمام بنا باید ارائه شود. به این ترتیب پیش نویس پایان کار ساختمان و رسید تأیید بازرسی، محتوای برگه اتمام بنا را تشکیل می‌دهند.

اگر ملکی دارای تخلف ساختمانی باشد، پرونده آن را به کمیسیون داخلی ارجاع می‌دهند و در کمیسیون ماده 100 بررسی می‌کنند. بعد از آن، مالک باید در مدت ۱۰ روز توضیحات خود درباره تخلف را ارائه دهد و پس از آن درباره پرونده تصمیم‌گیری می‌شود. بعد از پیمودن این مرحله و تصمیم‌گیری‌های لازم، تأییدیه رئیس بازرسی، معاون شهرسازی و شهرداری صادر و  به دبیرخانه شهرداری منطقه تحویل داده می شود.

تخلف ماده 100

اگر در ارتباط با پرونده‌ای کمیسیون ماده 100، برای جریمه رای دهد، مالک باید جریمه را پرداخت کند. پس از پرداخای جریمه توسط مالک، پرونده او در مسیر تمدید پروانه ساختمان یا اخذ گواهی پایان کار ساختمان قرار می گیرد. اگر جریمه پرداخت نشود، پرونده به کمیسیون تجدید نظر ماده 100 ارجاع می‌شود و کمیسیون به تخریب بنا رای خواهد داد و حکم تخریب از طرف شهرداری به مالک ابلاغ می‌شود.

در صورتی که ظرف 2 ماه از  صدور حکم، بنا تخریب نشود، شهرداری راساً برای تخریب بنا اقدام خواهد کرد و هزینه‌های لازم را از مالک دریافت خواهد کرد. لازم به ذکر است اگر ساختمان اضافه ارتفاع و اضافه قد پای طرفین داشته باشد، باید مالک از ساختمان‌های مجاور رضایت بگیرد. به علاوه اضافه بنا مشمول جریمه می‌باشد که کمیسیون ماده ۱۰۰ درباره آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.

پایان کار ساختمان

در این مرحله مالک با در دست داشتن اصل و کپی سند، اصل و کپی شناسنامه، رسید پرداخت عوارض نوسازی و کپی پایان کار ملک، باید مجددا مراحل تشکیل پرونده را طی کند. بعد از انجام این مراحل، ، واحد تشکیل پرونده شهرداری، پیش نویس پایان کار را آماده می‌کند. سپس برگ گواهی پایان کار ساختمان در بخش پروانه ساختمان شهرداری تکمیل می‌گردد.

برای تکمیل، برگ گواهی باید توسط معاون شهرسازی، شهردار (معاول مالی اداری)، محاسب و پیش نویس گیرنده امضای نهایی شود. بعد از انجام این فرایند، پرونده به دبیرخانه شهرداری ارسال و گواهی ممهور به مهر، شماره و تاریخ شهرداری می‌گردد.

با سپری شدن این مراحل می‌توان گفت فرایند صدور مجو به اتمام رسیده و پس از مدتی گواهی پایان کار ساختمان صادر می‌شود.

جمع بندی

همانطور که اشاره شد، به منظور انتقال سند و یا دریافت صورت مجلس تفکیکی، نیاز به گواهی پایان کار دارید. از آنجایی که گواهی پایان کار په برای ساختمان‌های نوساز و په برای ساختمان‌های کلنگی ضروری است، ، اطلاع داشتن از شرایط و نحوه اخذ آن می‌تواند از سردرگمی مالک جلوگیری کند و بقیه مراحل کار با سرعت بیشتری پیش رود.

ارسال دیدگاه